keyboard_arrow_up

Consiliul Local Timisoara

Hotararea 36/23.02.2010 privind aprobarea Protocolului de colaborare intre Consiliul Local al Municipiului Timisoara si Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş privind infiintarea si functionarea Centrelor de Resurse pentru Educaţie şi Dezvoltare

23.02.2010

Hotararea Consiliului Local 36/23.02.2010
privind aprobarea Protocolului de colaborare intre Consiliul Local al Municipiului Timisoara si Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş privind infiintarea si functionarea Centrelor de Resurse pentru Educaţie şi Dezvoltare


Consiliul Local al Municipiului Timisoara

Având în vedere Referatul nr. SC2010-2945/08.02.2010- al Primarului Municipiului Timişoara, domnul GHEORGHE CIUHANDU;
Având în vedere avizele Comisiei pentru studii, prognoze, economie, buget, finanţe, impozite si taxe, Comisiei pentru dezvoltare urbanistică, amenajarea teritoriului şi patrimoniu, Comisiei pentru administrarea domeniului public si privat, servicii publice şi comerţ, regii autonome şi societăţi comerciale, Comisiei pentru administraţie locală, juridică, ordine publică, drepturile omului şi probleme ale minorităţilor şi al Comisiei pentru cultură, ştiinţă, învăţământ, turism, sanatate,protectie sociala ,turism,ecologie sport şi culte, din cadrul Consiliului Local al Municipiului Timişoara;
Având în vedere Adresa nr.SC2010-001311 din 19.01.2010 a Inspectoratului Şcolar Judeţean Timiş ;
În conformitate cu prevederile art. 36 alin.2 lit (a) si (e),alin.5 lit. (a) din Legea nr.215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată;
În temeiul art. 45 din Legea nr.215/2001 privind administraţia publică locală, republicata si modificata;


HOTARASTE

Art.1: Se aproba Protocolul de colaborare între Consiliul Local al Municipiului Timişoara şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş privind înfiinţarea şi funcţionarea Centrelor de Resurse pentru Educaţie şi Dezvoltare,conform Anexei,care face parte integranta din prezenta hotărâre.
Art.2: Se imputerniceste Primarul Municipiului Timişoara ,să semneze Protocolul de colaborare între Consiliul Local al Municipiului Timisoara si Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş, privind înfiinţarea şi funcţionarea Centrelor de Resurse pentru Educaţie şi Dezvoltare, prevazut la art.1 din prezenta hotărâre.

Art.3: Cu aducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredinţează Directia Patrimoniu -Serviciul Tehnic Edilitate, din cadrul Primăriei Municipiului Timişoara.

Art.4 : Prezenta hotărâre se comunică:
- Instituţiei Prefectului - Judeţului Timiş;
- Primarului Municipiului Timişoara;
- Serviciului Juridic;
- Direcţiei Economice;
- Direcţiei Edilitare;
- Direcţiei Urbanism;
- Direcţiei Patrimoniu;
- Direcţiei Comunicare;
- Direcţiei de Mediu;
- Direcţiei Dezvoltare;
- Direcţiei Drumuri şi Transporturi;
- Serviciului Audit Public Intern;
- Biroului Control Intern şi Managementul Calităţii;
- Mass - media locale.



Presedinte de sedinta
CLAUDIA BORZA
Contrasemneaza
SECRETAR IOAN COJOCARI

Atasament: Referat_Protocol_ISJ.pdf

PRIMĂRIA MUNICIPIULUI TIMIŞOARA Aprobat DIRECŢIA PATRIMONIU P R I M A R, SERVICIUL TEHNIC-EDILITATE Nr.SC2010-2945/08.02.2010 dr.ing. Gheorghe Ciuhandu

R E F E R A T Privind aprobarea Protocolului de colaborare între Consiliul Local al Municipiului Timişoara şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş privind înfiinţarea şi funcţionarea Centrelor de Resurse pentru Educaţie şi Dezvoltare Prin adresa nr.SC2010-001311 din 19.01.2010 Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş ne solicita aprobarea si semnarea protocolului de înfiinţare şi funcţionarea Centrelor de Resurse pentru Educaţie şi Dezvoltare în cadrul unor grădiniţe care vor funcţiona ca un centru de informare ,comunicare şi diseminare destinat familiilor cu copii mai mici de 7 ani ,personalului didactic şi nedidactic din creşe şi grădiniţe,precum şi întregii comunităţi prin proiectele şi iniţiative care au ca punct central educaţia de calitate a copiilor mici ,atît în creşe şi grădiniţe,cît şi în familie. Aceste Centre de Resurse pentru Educaţie şi Dezvoltare vor funcţiona in unele săli de clasă din incinta unor grădiniţe fără a schimba destinaţia lor.

P r o p u n e m : 1.Aprobarea Protocolului de colaborare între Consiliul Local al Municipiului Timişoara şi Inspectoratului Şcolar Judeţean Timiş privind înfiinţarea şi funcţionarea Centrelor de Resurse pentru Educaţie şi Dezvoltare 2. Împuternicirea Primarului Municipiului Timişoara,să semneze protocolul de colaborare între Consiliul Local al Municipiului Timişoara şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş privind înfiinţarea şi funcţionarea Centrelor de Resurse pentru Educaţie şi Dezvoltare. VICEPRIMAR, DIRECTOR, Ing. Adrian Orza ec. Nicuşor C-tin Miuţ

DIRECTIA DEZVOLTARE ŞEF SERVICIU TEHNIC, DIRECTOR ing. Lucian Ciobanu Arh. Aura Junie DIRECTIA ECONOMICA INTOCMIT DIRECTOR ing. Gabriela Viziteu Ec.Smaranda Haracicu

Avizat : SERVICIUL JURIDIC,

Red. GV Dact. MH Ex.2.

Atasament: Protocol_de_colaborare.pdf

PROTOCOL de colaborare încheiat astazi rare ran ni între _ TOPOARE iii Sa LOA a ar. ul „ reprezentată prin: DLD- “na, armene O atu în Consiliul Local &/. 44 ue d a 74 E SO cu sediul în oraşul Şi , Inspectoratul Şcolar Judeţean ..... TIMP Pers ana ,„ DI/Dna. Inspector Şcolar General 7265. ELA NE, Pose în calitate de UDA FITE STADIU privind înființarea şi funcţionarea Centrelor de Resurse pentru Educaţie şi Dezvoltare (CRED).

1. CONTEXT În baza Acordului de Împrumul dintre România şi Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, aprobat prin HG nr. 1454 din 28 noiembrie 2007, Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovării prin Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanţare Externă derulează Proiectul pentru Reforma Educaţiei Timpurii (PRET). Scopul general al proicctului este îmbunătățirea calității infrastructurii sistemului de educație preşcolară, îmbunătățirea serviciilor educaţionale oferite de grădinițe prin perfecţionarea competențelor personalului care lucrează în aceste instituții, dotarea acestora cu materiale didactice şi crearea de scorvicii educaționale complementare grădiniței, în scopul -asigurării unei educații de calitate centrate pe nevoile, interesele și potențialul copiilor cu vârsta cuprinsă între 3 şi 6/7 ani şi a familiilor acestora, În cadrul PRET, MECI sprijină înființarea unei rețele de 325 Centre de Resurse pentru Educaţie și Dezvoltare în toate orășele din România, Aceste centre sunt înființate cu scopul de a furniza servicii complementare grădinițelor, ce vin în întâmpinarea nevoilor locale ale comunităților, CRED vor funcționa ca un centru de informare, comunicare, formare şi diseminare destinat familiilor cu copii mai mici de 7 ani, personalului didactic și nedidactic din creşe şi grădinițe, precum şi întregii comunități prin proiectele şi inițiative care au ca punct central educația de calitate a copiilor mici, atât în creşe şi grădinițe, cât şi în familie, şi pregătirea acestora pentru viață. Totodată CRED vor stabili legătura cu toate serviciile destinate copiilor mai mici de 7 ani din comunitate. CRED sunt înființate în sediul unei grădinițe din fiecare oraș din țară. Pentru a asigura desfăşurarea în condiţii optime a activităților proiectate pentru Centrele de Resurse pentru Educaţie şi Dezvoltare, MECI va susține această rețea pentru un an de zile prin: - dotarea centrelor cu un pachet corespunzător de echipamente TIC: laptop, multifuncțional, echipament audio-video, video-proiector și ecran de proiecție, aparat foto, flip-chart, maşină de îndosariat, telefon-fax. - asigurarea unui minim de mobilier necesar desfăşurării activităților din CRED (scaune, mese, birouri și mobilier pentru depozitarea echipamentului și a materialelor, inclusiv rafturi pentru cărți). - formarea de resurse umane pentru a putea derula activitățile specifice prevăzute a avea loc în aceste centre şi pentru a pregăti la rândul lor alţe resurse umane ce vor lucra în CRED, precum şi un ghid de implementare a serviciilor CRED. - propunerea unui regulament de funcționare aCRED. Iniţiativa MECI-UMPFE are ca scop principal susținerea pe o durată determinată a serviciilor integrate oferite copiilor şi familiilor acestora, printr-o asistenţă specializată.

1. OBIECTIVUL PROTOCOLULUI Asigurarea unei bunei funcţionări a Centrelor de Resurse pentru Educaţie şi Dezvoltare după finalizarea asistenței oferite de MECI prin Proiectul pentru Reforma Educaţiei Timpuri, n Prezentul protocol stabileşte atribuțiile care revin celor 2 părți implicate: consiliul local şi 181, E 2. DURATA PROTOCOLULUI Prezentul protocol de colaborare funcţionează pe durata menționată la art. 4.2.1. În cazul intenției de continuare a colaborării, durata acestuia se extinde prin acordul ambelor părți semnatare, 3. PRINCIPII Principiile care stau la baza încheierii prezentului protocol vizează: - creşterea accesului copiilor mai mici de 7 ani la servicii de calitate în conformitate cu nevoile lor specifice, în scopul oferirii acestora de şanse egale de dezvoltare sănătoasă şi un start bun în viață - sprijinirea familiilor din comunitate în exercitarea rolurilor parentale pentru asigurarea unui mediu familial sănătos; - realizarea unei strânse colaborări între toate instituţiile ce oferă servicii copiilor mai mici de 7 ani şi familiilor acestora - implicarea întregii comunități în sprijinirea eforturilor de oferire a celor mai bune condiţii de creştere, dezvoltare, îngrijire şi educaţie a copiilor mai mici de 7 ani. 4. ACŢIUNI ÎN CADRUL PROTOCOLULUI 4.1. Acţiuni din partea ISJ 4.1.1. 1SI propune spațiul în care se va desfăşura activitatea CRED potrivit criteriilor din Anexa (selecţia grădiniței unde se va înființa CRED se va realiza pe baza respectării a cât mai multora dintre criteriile prezente în Anexa.) În cazul în care, din motive întemeiate, Centrul nu îşi mai poate continua activitatea în cadrul grădiniței selectate, 18J împreună cu Consiliul Local au obligația să asigure un alt loc de funcționare care să corespundă criteriilor menționate. 41.2, ISJ supervizează planul de activități al CRISD, monitorizează și evaluează activitatea desfăşurată în CRED. 4.1.3. IS3 popularizează activitatea CRED.

4.2. Acţiuni din partea consiliului local 42.1. Consiliul local asigură în cadrul grădiniței unde funcţionează CRED, întreținerea spaţiului, întreţinerea echipamentelor furnizate de MECI, materiale necesare pentru desfășurarea activităților prevăzute în bune condiții pe întreaga durată de funcţionare a grădiniței în cadrul căreia funcţionează Centrul. 422. În cazul în care, din motive întemeiate, Centrul nu își mai poate continua activitatea în cadrul grădiniței selectate, ISJ împreună cu Consiliul Local au obligația să asigure un alt loc de funcționare care să corespundă criteriilor menționate. 5. Dispoziţii finale 3.1. Activitatea Centrelor din cadrul grădinițelor selectate va demara în momentul dotării cu echipamentele menționate și a formării personalului alocat. necesităţii remunerării personalului CRED, precum şi asupra cuantumului şi a surselor de finanțare a respectivelor cheltuicli. 5.3. Activitatea Centrelor se va desfășura în baza unui Regulament de organizare și funcționare aprobat de ISJ si Consiliul Local. 52. Părţile semnatare ale prezentului rotocol de colaborare vor conveni asupra 5.4. Orice modificare sau completare a prezentului protocol se face numai cu acordul scris al ambelor părți. Consiliu Local Inspectoratul Scolar al Judeţului petrol Great cont, mt | ă

Ancxa 1 Criterii de selecţie CRED În vederea asigurării cadrului legat de înființare şi funcționare a CRED, inclusiv asigurarea serviciilor furnizate de către acestea şi după încheierea Proiectului pentru Reforma Educației Timpurii este necesar un proces de selecție a locațiilor în care îşi vor desfăşura activitatea Centrele de Resurse pentru Educaţie și Dezvoltare. În conformitate cu obiectivele proiectului, Centrele de Resurse pentru Educaţie și Dezvoltare (CRED) se vor dezvolta în cadrul în prădinițelor deja existente la nivel teritorial, care sunt organizate şi care funcționează în conformitate cu prevederile Legii nr.84/1995 şi a completărilor ulterioare, precum şi prevederile Regulamentului de Organizare şi Funcţionare a Învățământului Preșcolar (OM. nr. 4464/2000) şi ale Regulamentului Învățământului particular. Criteriile de selecţie sunt detaliate pe trei axe: * criterii care determină gradul de adecvare al locației; * criterii referitoare la organizarea funcțională; + criterii legate de organizarea metodologică. A. Criterii referitoare la gradul de adecvare al locației 1. Gradul de accesibilitate al locației. Gradul de accesibilitate al locației urmăreşte satisfacerea a doi iterni importanți: a. Locaţia trebuie să fie într-o arie teritorială care are acces la serviciile oferite de comunitate, O importanță deosebită o au mijloacele de transport în comun care facilitează accesul din şi spre comunitate a beneficiarilor (părinți şi copii, cadre didactice şi membri ai comunității) la serviciile CRED. De asemenea, trebuie urmărit gradul de acces al locației la servicii de tipul energie electrică şi termică curentă, accesul la apă potabilă curentă, telefonie şi internet. b. Locaţia trebuie să respecte prevederile legislative în raport cu gradul de accesibilizare a cladirii (Legea 519/2002 referitoare la accesibilizarea totală a domeniului public) — de ex, pantă pentru intrarea/ieşirea în instituție destinată persoanelor cu dizabilități fizice etc. 2. Organizarea spațiului. Organizarea spațiului este în coerență cu proiectul pedagogic al serviciului și misiunea sa, fiecare spațiu având o destinaţie clar delimitată în raport cu destinatia sa: săli de Brupă, spatii comune, spații care să permită primirea copilului şi a familiei sale, birouri pentru personal, etc. Este important ca' spațiul să permită derularea activităților CRED în spații individualizate, special amenajate, fără a perturba activitatea prădinifei şi fără a aduce prejudicii aplicării normelor igienico-sanitare sau a altor prevederi legale referitoare la pază, protecție, prevenire a incendiilor

3. Anul efectuării ultimei lucrări de consolidare/reabilitare. Instituția în care se vor derula activităţile CRED trebuie să respecte legislația specifică în domeniu, asigurând garantarea integrității şi siguranței beneficiarilor (părinți şi copii, cadre didactice/nedidactic/de îngrijite etc şi membri ai comunității). [ B, Criterii referitoare la Organizarea Fun cţională, 1. Forma de organizare juridică a grădiniței. Deoarece activitățile derulate în cadrul CRED presupun un grad mare de flexibilitate în ceea ce priveşte dinamica instituțională (adecvarea metodologică la problematica beneficiarului, tipurile de relaţii parteneriale specifice locale, gestionarea activităţilor de voluntariat, activități de autofinanțare prin accesarea proiectelor de finanțare etc), este util ca funcționarea sa să se deruleze în cadrul unei instituții cu personalitate juridică, astfel încât demersurile în care se înscrie să se poată soluţiona în termenul cel mai scurt, într-un sistem de fluiditate și autonomie: decizională. 2. Dacă grădinița face parte din reţeaua de Contre de Resurse pentru Părinţi/Centre Educaţionale de Resurse şi Perfecţionare existentă deja, precum și modalitatea sa de funcționare (în cazul în care centrul mai este operațional). 3. Numărul de resurse umane (didactice, nedidactic, sanitar ctc) specializate implicate în derularea activității prădinifei trebuie să respecte standardele recomandate de către Curriculumul pentru educația timpurie a copiilor cu vârsta de la naştere la 6/7 ani. 4. Rata participării la programele grădiniței pentru copiii preşcolari din aceste unități, care trebuie să fie cât mai mare posibil pentru a crește gradul de impact pe care îl are CRED asupra beneficiarilor săi (copii şi părinți, profesioniști şi comunitate) şi pentru a putea determina sustenabilitatea programului după terminarea proiectului, 5. Numărul copiilor înscriși în unitățile de educație timpurie. C. Chiterii referitoare la Organizarea Metodoloţică, Vom detalia aceste tipuri de criterii în funcție de beneficiarii CRED, în mod specific. L Serviciile integrate de educație, îngrijire şi protecţie a copiilor mai mici de 7 ani i. Implementarea unor strategii educative în conformitate cu obiectivele educației integrate a copilului:

IL + Dezvoltarea liberă, integrală şi armonioasă a personalității copilului în funcție de ritmul propriu și trebuințele sale, sprijinind formarea autonomă şi crealivă a acestuia; + Dezvoltarea capacității de a interacționa cu alți copii, cu adulții şi mediul, pentru a dobândi cunoştinţe, deprinderi, atitudini şi conduite noi. + Descoperirea de către fiecare copil a propriei identități, a autonomiei şi dezvoltarea unei imagini de sine pozitive. + Sprijinirea copilului în achiziționarea de cunoştinţe, capacități, deprinderi și alitudini necesare acestuia la intrarea în scoală şi pe parcursul vieții. Din perspectiva derulării activităţilor prevăzute de CRED, bunele practici în domeniul îngrijirii, creşterii şi educării copilului sunt prioritare şi din perspectiva discminării acestora la nivel teritorial (în mediul rural). Existenţa unor sisteme de monitorizarea şi de evaluare a programelor şi proiectelor educaționale derulate. Activităţile CRED se bazează pe principiul cercelare-acțiune, principiu care încurajează evaluarea actului educațional şi adecvarea permanentă la nevoile beneficiarilor direcţi (copii și părinți). Existența unor strategii de intervenție precoce în situațiile de risc. Observarea permanentă a evoluţiei copilului poate determina necesitatea intervenției precoce a specialiştilor, astfel încât copilul şi familia sa să poată beneficia de servicii de recuperare și reabilitare adecvate, Observarea relației părinte-copi! susține consolidarea acesteia și permite intervenția specializată în situații de patologie a relației (tulburări de atașament, risc de abuz, ncglijare sau exploatare a copilului). De asemenea, evaluarea caracteristicilor familiale poate determina intervenția în prevenirea instalării unor situații de risc de excludere sau marginalizare socială a copilului și a familiei sale. Intervenţia precoce este una dintre activitățile importante în derularea programelor CRED. Consiliere şi formare pentru părinți 1. Existenţa unor proceduri metodologice de lucru cu părinţii care să încurajeze implicarea şi participarea activă a părinţilor în educația copilului, în grădiniță şi la domiciliul lor: întâlniri individuale şi de grup organizate cu părinții în vederea sensibilizării acestora cu privire la modalitățile de abordare integrată a dezvoltării copilului, tipurile de activități şi programul zilnic al copilului, evaluărea dinamicii evolutive a copilului etc, reprezintă mâdele de „bune practici” care pot fi continuate la nivelul CRED, extinzându-și activitățile şi pentru părinții ai căror copii m frecventează grădinița. 2. Existența unor programe de consiliere şi formare pentru părinți derulate în cadrul grădiniței, activități de tipul „Şcoala Părinților”, „Educăm aşa” etc, Importante sunt, în acest sens, și programele destinate părinților care au copii cu dizabilități sau care au cerințe educative speciale, Aceste activități dezvoltă abilitățile şi competențele parentale, venind atât în sprijinul părinților, cât şi al viitorilor părinți. Expertiza dobandită de catre grădiniță în acest sens va susține

activitățile de consiliere şi informare pentru părinți in cadrul derulării activității CRED. Existența unor programe de informare şi orientare pentru părinți derulate cu participarea membrilor comunității locale (specialişti reprezentanți ai diverselor servicii publice: cadre mcdicale, asistenți sociali, poliţişti ete sau ai serviciilor comunitare: reprezentanți ai ONG-urilor cu activități sociale, culturale, de mediu etc). Prin obiectivele sale, CRED îşi propune dezvoltarea reţelei comunitare care să asigure premisole de integrare a familiilor dezavantajate și a copiilor cu nevoi speciale și intervenția prococe în aceste situaţii, astfel încat familia să depăşescă siluația de criză cu efecte minime asupra membrilor săi.